این مطلب به نقل از وبلاگ آقای سید تیمور شفیعی لنگری نقل شده و امید است مفید واقع شود.
آنچه در تنظیم فصل دوم تحقیق (ادبیات تحقیق) باید
مورد توجه قرار گیرد عبارتند از:
1. مقدمه کوتاه
2. مبانی تئوریکی و نظری طرح
تحقیق
3. چکیده پایان نامه ها، رساله
ها و گزارش های پژوهشی (پیشینه یابی)
4. برسی منابع موجود پیرامون
موضوع تحقیق
5. نقد،تحلیل و نتیجه گیری
از منابع و پیشینه پژوهش
چرا باید پیشینه مربوط به موضوع تحقیق را مطالعه
نمود؟ (اهمیت و فوائد مطالعه پیشینه تحقیق)
- ارتباط
دادن تحقیق با مطا لعه هایی که در همان زمینه توسط دیگران انجام یافته است
- توجه
به جنبه هایی که پژوهشهای قبلی به آن توجه نکرده اند (توجه به جنبه های جدید
و نوآوری وتکاملی پژوهش)
- بازخوانی
و استفاده ازروشهای موفق پژوهش های قبلی وپرهیز ازتکرار شکستهای گذشته
- پرهیز
از دوباره کاری و تکرار تحقیق های قبلی
- یافته
های پژوهش های قبلی در زمینه موضوع مورد تحقیق
چرا باید منابع مربوط به موضوع تحقیق را مورد مطالعه
قرار داد؟ (اهمیت و فوائد مطالعه منابع)
- این
مطالعه موجب طرح بهتر مسئله و کسب نتایج با اهمیت و معنادار می شود
- موجب
محدود کردن مسئله تحقیق و بهتر تعریف کردن آن می شود
- موجب
پیدا کردن روش های جدید برای بررسی و مطالعه موضوع مورد نظر می شود
- موجب
اجتناب از بکار بردن روش های بی نتیجه می شود
- در
ارائه پیشنهاد برای ادامه تحقیقات در آینده توسط دیگران کمک شایانی می کند
فرایند بررسی پیشینه تحقیق:
- مشخص
کردن واژگان کلیدی مرتبط با مسأله تحقیق
- جستجوی
منابع اطلاعاتی با کمک گرفتن از واژگان کلیدی
- یافتن
عنوان مقاله های مرتبط با موضوع تحقیق
- جایابی
نسخه هایی از مقاله های مورد نظر
- گزینش
مقاله مرتبط
- طبقه
بندی مقاله ها
- تهیه
چکیده
منابع پیشینه تحقیق:
- اطلاعات
موجود در بانکهای اطلاعاتی
- تألیفها،
ترجمه ها و مقاله های مربوط به موضوع مورد بررسی
- پایان
نامه های مربوط به موضوع مورد بررسی
- نظریه
های موجود در زمینه موضوع مورد مطالعه
- سالنامه
های مراکز تحقیقاتی و فرهنگی از قبیل یونسکو
- تجربه
های صاحبنظران
- سایر
منابع (کتابنامه ها و سالنامه ها،مجلات و مقاله های دوره ای،گزارش های دولتی
و دیگر مراجع صلاحیتدار)
منابع دست اول و دست دوم:
منابع دست اول: منابعی که در آن چگونگی وقوع پدیده
به وسیله کسی گزارش می شود که در آن مشارکت داشته یا شاهد آن بوده است.
منابع دست دوم: اگر نویسنده ای برخی گزارش های
دیگران را جمع آوری کرده و به صورت یک کتاب تنظیم کند. مثل کتاب های تاریخ ایران
باستان
اشکالات معمول در مطالعه منابع مربوط به موضوع
تحقیق:
- مطالعه
شتاب زده تحقیق به خاطر شروع هر چه زودتر تحقیق که این موضوع موجب چشم پوشی
از ایده های مهم می شود
- اعتماد
و تاکید بیش از اندازه بر منابع دست دوم
- تاکید
بیش از اندازه بر نتایج تحقیقات گذشته و غفلت از مطالعه روش های اندازه گیری
و اجرایی
- چشم
پوشی از مطالعه منابع دیگر مانند روزنامه ها و نشریات عمومی که شامل مقاله ها
و مباحث مفیدی در زمینه موضوع مورد تحقیق هستند.
- عدم
ارائه تعریفی دقیق از عنوان تحقیق که موجب محدود کردن مطالعه منابع میشود
- ثبت
اطلاعات و مطالب زیاد در برگه های یادداشت
- رونویسی
و تنظیم مطالب (منابع) که به شکل غلط صورت می گیرد