علوم و تحقیقات

تحقیق و پژوهش، مشاوره مدیریت، پژوهش های سازمانی و دانشجویی

علوم و تحقیقات

تحقیق و پژوهش، مشاوره مدیریت، پژوهش های سازمانی و دانشجویی

برات - سفته - چک

ماده 2 قانون تجارت - بند 8 : معاملات برواتی اعم از اینکه بین تاجر یا غیر تاجر باشد

ستوده /1/52 : معاملات برواتی اصولا" شامل برات و سفته می شود. چک طبق قسمت اول ماده 314 قانون تجارت ذاتا" عمل تجارتی محسوب نمی شود. اما برات و سفته بر عکس سایر عملیات تجارتی اگر هم به طور اتفاقی و به وسیله اشخاصی غیر تاجر صورت گیرد تجارتی محسوب می شود

ستوده /1/53 : با تصریح قانون تجارت راجع به معاملات برواتی ، سایر اسناد تجارتی مانند بارنامه ، یا قبوض رسمی انبار یا سایر اوراق بهادار مانند سهام و اوراق قرضه اگر از طرف اشخاص غیر تاجر صادر شوند مشمول حقوق تجارت نخواهند بود.

ستوده /1/53 : قوانین بعضی کشورها معاملات برواتی را اگر بین اشخاص غیر تاجر صورت گرفته باشد . تجارتی نمی دانند . مثلا" در فرانسه سفته هائی که بین اشخاص غیر تاجر معامله می شود جنبه تجارتی ندارد و تابع اصول قانون مدنی است .

اسکینی/کلیات /62 : اینکه معامله برات راحتی ازطرف غیرتاجر،تجاری بدانیم چندان هم بی اشکال نیست ، چرا که برات با ویژگیهائی که دارد برای معاملات میان اشخاص غیر تاجرمناسب نیست و به دلیل خطرهایی که برای امضاء کنندگان آن در بر داردباید این اشخاص را از آن دور نگه داشت . به همین علت است که در فرانسه اصولا" صدور برات برای اشخاص صغیر ممنوع است (حتی اگر غیرمحجور باشند یعنی کسانی که 12 سال تمام دارند) و همچنین اشخاص رشید نیز در بعضی از معاملات برای پرداخت ثمن معامله نمی توانند برات و یا حتی سفته صادر کنند.

اسکینی/کلیات 62 : سفته و چک ذاتا" تجاری محسوب نمی شوند رویه قضائی ایران در مورد سفته این نظررا بصراحت در رای اصراری شماره382،12/6/1339، بیان داشته است. محقق * در مورد اینکه آیا سفته و عملیات مربوط به آن تجارتی است یا خیر بین حقوقدانان اختلاف نظر وجود دارد و بهتراست قانون صراحتا" این مساله را روشن سازد.

اسکینی/کلیات/117 : تعهدات مندرج در سفته با توجه به اینکه برای تعهد اصلی مدنی صورت گرفته یا تعهد اصلی تجاری ، مدنی یا تجاری است برای مثال در رویه قضائی فرانسه سفته ای که برای پرداخت ثمن سرقفلی صادر شده تجاری تلقی گردیده است . (رهن و ضمانت نیز قابل بررسی هستند)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد